تبلیغات
blogmf - مطالب فروردین 1397
 
blogmf


عربستان سعودی به‌تازگی از طرح خود برای ایجاد یک شبکه هایپرلوپ گسترده در این کشور با همکاری کمپانی ویرجین، رونمایی کرده است.

عربستان سعودی نزدیک به یک قرن به ذخایر نفتی برای رونق دادن به اقتصاد خود متکی بود، اما قیمت نفت در سال‌های اخیر کاهش یافته است و عربستان به‌دنبال متحول کردن اقتصادشان با موردی غیر از نفت است.

خانواده‌ی سلطنتی عربستان برنامه جدیدی به‌نام چشم‌اندازه ۲۰۳۰ راه‌اندازی کرده است. طبق برنامه، اتکای عربستان به نفت کم می‌شود و عربستان درصدد مدرن کردن شهرهای خود از جوانب گوناگون برمی‌آید.

مقاله‌های مرتبط:

عربستان به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی خود امیدوار است تا یک هایپرلوپ بسازد. هایپرلوپ، یک سیستم حمل‌ونقل بسیار سریع پنوماتیکی است که می‌تواند سرعت و راحتی حمل‌و‌نقل بین شهرهای عربستان و امارات متحده عربی را افزایش دهد.

روز دوشنبه‌ی این هفته، ویرجین هایپرلوپ وان (یکی از شرکت‌های لس آنجلسی که توسعه‌ی فناوری هایپرلوپ را در دست دارد) و شاهزاده بن سلمان از نمونه‌ی اولیه محفظه‌ی هایپرلوپ رونمایی کردند.

با به‌کارگیری این سیستم، نحوه‌ی جابجایی شهروندان در عربستان و امارات متحده عربی به‌طور چشمگیری تغییر خواهد کرد. براساس گفته‌های شرکت ویرجین هایپرلوپ وان، هایپرلوپ آنها می‌تواند مسیرهای چند ساعتی را به مسیرهای چند دقیقه‌ای تبدیل کند. هایپرلوپ عربستان سعودی چندین شهر در خاورمیانه را به‌ هم متصل می‌کند که عبارت‌اند از: دبی، ریاض، جده و ابوظبی.

طرح هایپرلوپ سعودی

مسیر دقیق پیاده‌سازی طرح هنوز مشخص نیست. اما طبق اعلام شرکت ویرجین در اواخر سال ۲۰۱۶ آنها توافقی با اداره‌ی حمل‌ونقل و جاده‌های دبی امضا کرده‌اند تا شرایط استفاده از هایپرلوپ بین دبی و ابوظبی را ارزیابی کنند. براساس اعلام شرکت ویرجین، سیستم هایپرلوپ سرعتی معادل ۲ یا ۳ برابر قطارهای ریلی پرسرعت دارد.

طبق ادعای شرکت، سرعت هایپرلوپ حدود ۱۱۲۶ کیلومتربرساعت است و ظرف مدت تنها ۱۲ دقیقه، مسافران دبی را به ابوطبی می‌ٰرساند که زمان رانندگی برای همین مسیر معمولا دو ساعت است. سفر از ریاض به جده که در حال حاضر ۱۰ سال طول می‌کشد، با هایپرلوپ به ۷۶ دقیقه خواهد رسید و سفر از ریاض به ابوطبی که اکنون ۸/۵ ساعت به طول می‌انجامد، به ۴۸ دقیقه خواهد رسید.

در تصویر زیر شاهد ایستگاه کنترل هایپرلوپ هستید و تیمی در آن درحال مدیریت سیستم هایپرلوپ هستند.

مدیریت هایپرلوپ

هایپرلوپ با استفاده از یک موتور خاص و از طریق نیروی محرکه الکتریکی داخل یک لوله‌ی کم‌فشار حرکت می‌کنند. مسافران می توانند با استفاده از یک برنامه، زمان سفر خود دریافت کنند. برنامه، زمان رسیدن وسیله به گیت ورودی را مشخص می‌کند (مانند فرودگاه). طبق گفته شرکت ویرجین هایپرلوپ وان، ۱۲۰ درگاه ورودی در سیستم هایپرلوپ وجود دارد و می‌تواند به‌ازای هر ساعت میزبان ۸۵۰۰ مسافر باشد.

شرکت در حال آزمایش مسیر تست سیستم خودش (معروف‌به دولوپ) در نوادا، شمال لاس‌وگاس است. در دسامبر ۲۰۱۷ تیمی از شرکت سیستم را به‌طور کامل و با موفقیت بررسی کرد. سرعت دستگاه به سرعت ۳۸۵ کیلومتربرساعت رسید.

ایجاد هایپرلوپ در یک شهر واقعی هنوز راه زیادی تا اجرایی شدن در پیش دارد. با اینکه شهرها مدت زیادی است که از سیستم‌های لوله‌ی پنوماتیک برای انتقال بسته‌های کوچک استفاده می‌کنند، ولی انتقال انسان‌ها به مهندسی دقیق‌تر و هزینه‌های زیادی نیاز دارد.

به‌عنوان مثال، وارد کردن محفظه‌های هایپرلوپ به داخل لوله‌ها نیازمند سیستم فشرده‌سازی هوای بسیار سریعی است که می‌تواند گرمای بسیار زیادی تولید کند. مساعد کردن هوای داخل تونل‌ها می‌تواند این مشکل را برطرف کند، ولی نیازمند تونل‌های عریض‌تر و گران‌قیمت‌تری است.

ایلان ماسک، ایده‌ی هایپرلوپ مدرن را مشهور کرد و استارتاپ تونل‌زنی‌ وی موسوم به بورینگ کمپانی نیز روی سیستم خودش کار می‌کند.

طبق توییت ماسک در ماه جولای سال ۲۰۱۷، او تأیید شفاهی دولت برای بورینگ کمپانی به‌منظور ساخت یک سیستم هایپرلوپ زیرزمینی متصل‌کننده‌ی شهرهای بزرگ در شمال شرقی آمریکا را دریافت کرد.

شرکت ماسک در حال حاضر روی دو پروژه در شهرهای واشینگتن و لس‌آنجلس کار می‌کند. شرکت برای اولین بار تونلی آزمایشی در اواخر سال ۲۰۱۷ در لس‌آنجلس حفر کرد.

هایپرلوپ عربستان سعودی

با این وجود، شرکت بورینگ هنوز میلیاردها دلار و سال‌های زیادی تا ساخت اولین تونل رسمی خود فاصله دارد. لایحه‌ی کیفیت محیط‌زیست کالیفرنیا مسئول پروژه‌های ساخت‌‌وساز در لس آنجلس است. طبق گزارش کربد، تنها خود روند بازبینی حداقل ۳ تا ۴ سال طول می‌‌کشد.

به‌باور سران شرکت ویرجین هایپرلوپ وان و عربستان سعودی، سیستم حمل‌ونقل هایپرلوپ می‌تواند باعث رشد اقتصادی، دگرگونی صنایع، تغذیه بخش‌های فناوری و تولید و رشد شغل در منطقه شود. راب لوید، مدیرعامل شرکت در بیانیه‌ای در دوم آوریل سال جاری میلادی گفت:

ملاقات و بحث امروز باعث آغاز مرحله‌ی بعدی همکاری‌ها شد و ویرجین هایپرلوپ وان به یک حقیقت در عربستان سعودیت تبدیل خواهد شد.

عربستان و امارات درحال بررسی چندین گزینه برای آینده‌ی حمل‌ونقل خود هستند. دبی در اوایل سال ۲۰۱۸ شروع‌ به آزمایش محفظه‌های خودکاری کرد که در سال‌های آینده برای حمل‌ونقل محلی استفاده خواهند شد. ساخت یک سیستم هاپیرلوپ بزرگ، می‌تواند بسیار بلندپروازانه و جاه‌طلبانه باشد.



لینک منبع

مطلب طرح جاه‌طلبانه هایپرلوپ عربستان سعودی برای بهبود کیفیت حمل‌ونقل در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 31 فروردین 1397 :: نویسنده : نویسنده


عصر ایران؛ مهرداد خدیر: رفتار یک مأمور زن در برخورد با یک دختر جوان یا خانم که در فضای مجازی موجی از انزجار ایجاد کرده جفا در حق پلیس های زنی هم هست که دوره های دشوار تخصصی را می گذرانند و در این سلک نیستند.

ویدیوی برخورد خشونت‌بارِ یک مأمور پلیسِ زن با دخترکی به جُرم کم‌حجابی یا بدحجابی یا شُل‌حجابی را که دیدم، پنداشتم فیلم مربوط به قبل است و حتی فرستنده را سرزنش کردم که چرا نادانسته به هر ویدیو یا تصویری اعتماد و آن را بازنشر می‌کند اما اخبار تکذیب‌ها و تقبیح‌ها و ابراز انزجارها که پیاپی منتشر شد و مهم‌تر از آن پس از موضع رسمی نیروی انتظامی که به جای تکذیب توضیح داد، دانستم فیلم، قدیمی نیست و تازه است.

این که کجای قانون و دین و تاریخ و فرهنگ ما چنین اجازه‌ای می‌دهد از زبان دیگران هم پرسیده شده است.

این که قانون مجازات اسلامی برای زن بی‌حجاب و آن که به عمد حجاب را بر می‌دارد – نه هر پوششی که پلیس اعم از مذکر و مؤنث نپسندد- جریمۂ پنج تا پنجاه هزار تومانی تعیین کرده و بابت تخلف پنج تا پنجاه هزار تومانی هم کتک نمی‌زنند نیز پیش‌تر گفته شده است.

این که مشکل بخشی از دختران نسل جدید با لباس رسمی‌یی که برای آنان تعریف شده ناشی از سبک زندگی متقاوتی است که جلوه های دیگر آن را در قالب حاکمیت ارزش‌های سرمایه‌داری و زندگی مدرن همه روزه مشاهده می‌کنیم و ابراز بی‌علاقگی به لباس متحد‌الشکل یکی از آنهاست و قصد مقابله با نظام و شرع ندارند مگر اندک‌شماری که داستان جدایی دارد نیز نکتۂ ناگفته‌ای نیست.

این گفتار را پس به قصد بیان دوسه موضوع دیگر می‌نویسم:

نخست این که از پلیس یک مملکت تنها دزد و قاچاقچی و تروریست باید بترسد و البته اگر کشوری دموکراتیک نباشد مخالفان متشکل و به رسمیت شناخته نشدۂ حکومت نیز.

این که دخترکان و زنانی که پوشش یا آرایش متفاوت دارند یا حداکثرهای مورد انتظار را رعایت نمی کنند از پلیس کتک بخورند هیچ دستاوردی ندارد جز این که در جامعه تولید انزجار می کند و بیش از همه جفا در حق دیگر ماموران پلیس است که امنیت و آرامش ما را بی کتک و توهین تأمین می کنند. چرا افسران آگاهی و کلانتری و راهور و گذرنامه و دیگر بخش ها باید تاوان رفتارهای کسانی را بپردازند که اگر چه هم لباس آنان هستند ولی دنیاهای متفاوتی دارند؟ جای دیگر اگر هم بزنند دزد یا متهم دزدی است نه دختر جوان.

دیگر این که این همه خشونت یک پلیس زن برای برقراری قرائت مذهبی مورد نظر اسباب شگفتی است. زیرا تصور می کردم دختران و زنانی که در خانواده های مذهبی پرورش می یابند علاقه یا اجازه حضور در این گونه ماموریت ها را ندارند و خانواده های مذهبی و سنتی اگر هم اجازه دهند غالبا برای بخش های دیگر است و در سطوح تخصصی است و نه در این سطح و حالا یا تصور من نادرست بوده یا آن قدرها که اصرار دارند خود را متعصب نشان دهند نیستند.

این را ننوشتم که از پلیس زن تعجب کنم. معلوم است که به پلیس زن هم نیاز داریم و می دانیم که تقریبا 20 سال است در یک مجتمع آموزشی زنانه پلیس زن پرورش می دهند اما نه برای این کارها. گیر دادن به دختر نوجوان و جوان که تربیت ویژۀ پلیسی نمی خواهد. اگر هم پرورش یافتۂ خانوادۂ مذهبی نیستند این همه تعصب یا ادعا را از کجا آورده اند و چرا به کار دیگری مشغول نمی شوند؟

آن قدر این دو غیر قابل جمع هستند که یک خبرگزاری اصول گرا چندی پیش گزارش خود را دربارۀ تربیت پلیس زن این گونه شروع کرد:

«بر خلاف تصور خیلی‌ها که نام زن‌های پلیس، در ذهنشان تداعی کننده زنان گشت ارشاد است، این دختران، پلیس‌هایی هستند که سال‌ها آموزش دیده‌اند؛ آموزش دیده‌اند تا در مواقع لزوم، هر آنچه لازم است برای امنیت کشور انجام دهند؛ از پیگیری پرونده‌های پلیس آگاهی که حضور زنان پلیس در آن الزامی است تا بازجویی و پیگیری متهمان زن در پلیس اطلاعات و امنیت، ارائه مشاوره در کلانتری‌ها تا …» به عبارت دیگر خبرنگار تلاش کرده در ابتدا ذهنیت منفی دربارۀ پلیس زن گشت ارشاد را اصلاح کند و بگوید خیال نکنید پلیس زن تنها در گشت ارشاد است.

اما چرا پلیس های آموزش دیدۀ زن در بخش های دیگر حتی در آغاز آن گزارش هم از گشت ارشادی‌ها تفکیک شده بودند؟ آیا این تصور شکل گرفته که این بخش نه تخصص می خواهد و نه تربیت خاص و کتک و فحاشی بلد باشی کافی است ؟ آیا در این انگاره رفتارهایی از این دست تأثیر ندارد؟

این زن اما اگر مادر است رفتار مادرانه اش کو و اگر هنوز ازدواج نکرده دوست دارد با این فیلم به خواستگار شناسانده شود؟

معیارارزیابی ساده است. وقتی پلیس زن در بخشی دیگر دزدی را دستگیر می کند یا کودکی را از دست گروگان گیری نجات می دهد ستایش می شود اما این رفتار را کی تایید می کند؟ از خانواده خودش بپرسد کافی است.

روزی مامور راهنمایی و رانندگی مرا متوقف و می خواست جریمه کند چون حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کردم. به او گفتم: از من بگذر. همکاریم! گفت چه همکاری یی؟ ناجایی یا راهوری هستید؟گفتم نه. من در کار ارایه خدمات اطلاع رسانی‌ام و شما خدمات راه‌نمایی ارایه می‌دهید. هر دو به صفت خدماتی بودن همکاریم! خندید و گفت با این منطق با پزشک و رفتگر نیز همکاریم. چون یکی خدمات سلامت ارایه می دهد و دیگری خدمات نظافت! گفتم حالا نه با این شمول اما این دو نیز خدمات ارایه می دهند.

پیداست که گفت و گوی ما برای تلطیف فضا بود و در این حد و با این غلظت همکار نیستیم (و با این خانم که مطلقا نیستیم) اما در اصل ارایه خدمات، اشتراک وجود دارد.

پلیس یک نیروی خدماتی است نه دستگاه تولید ترس. اگر هم باید ترس تولید کند برای مجرمان و بزه‌کاران و به قصد ارایۂ خدمات ایمنی به بخش های دیگر اجتماع است.اگر پلیس واقعا زیر نظر وزارت کشور بود ماموری در این سطح این قدر احساس استقلال نمی‌کرد که در پایان به دختر بگوید هیچ غلطی نمی‌توانی بکنی! البته حالا لابد وزیر کشور کمیته ای تشکیل داده تا بررسی کنند. اما اگر واقعا زیر نظر او بود فی الفور دستور می داد از خدمت معلق شود و دنبال یک کار دیگری بفرستندش و نیاز به کمیتۀ حقیقت یاب نبود.

این خانم اما ظاهرا با این تعاریف بیگانه است و پنداشته وظیفۂ او تولید انزجار است.

در فرهنگ ایرانی دختران و زنان جایگاه ویژه‌ای دارند و تردید ندارم رفتار و گفتار این زن ده‌ها هزار بیننده را آزرده است. هم به آن دختر جفا کرده هم به همکاران خود در بخش های دیگر پلیس و حتی گشت ارشادی هایی که کتک نمی‌زنند و هم به خودش و آینده‌اش و خانواده‌اش و هم به فرماندهانش.

درد دل یک فرمانده ارشد پلیس را فراموش نمی‌کنم که هر چه تلاش و فعالیت می‌کنیم فاصله ها را کم کنیم این داستان برخورد با زنان برباد می‌دهد و میان ما و جامعه فاصله می‌اندازد.



لینک منبع

مطلب نزن! خانم پلیسِ زن… در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


خبرگزاری فارس: حسن عباسی در مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم سردار علی‌محمد قربانی که بعد از ظهر امروز در سالن امام خامنه‌ای مجتمع فجر اهواز برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد این شهید والامقام و تبریک عید مبعث اظهار کرد: شهدای مدافع حرم فدای امنیت و آرامش ایران اسلامی شدند و آنانکه به ناحق می گویند که مدافعان حرم برای پول می روند گمراه هستند. آنانکه می‌گویند مدافعان حرم به خاطر پول و دفاع از بشار اسد به سوریه رفتند نقششان به مراتب بدتر از داعش است.

وی افزود: دشمن جنگ امروز در عراق و سوریه را به نام جنگ سی‌ساله مذهبی تعبیر می‌کند که در انتهای آن اثری از اسلام باقی نمی‌ماند. شهدای مدافع حرم شهدای جنگ سی‌ساله مذهبی جدیدی هستند که برای دفاع از ماهیت اسلام در خارج از مرزها می‌جنگند.‏

عباسی گفت: مظهر قدرت ما موشک، توپ، تانک، اقتصاد و سیاست نیست بلکه این است که انسان‌هایی مانند شهید قربانی در جامعه زیر بیرق اسلام و قرآن و عشق به اهل بیت به گونه‌ای زندگی می‌کنند که انتهای زندگی آنها شهادت است.

کارشناس مسائل استراتژیک بیان کرد: یکی از شاخصه‌های شهید قربانی مدیریت انقلابی او بود. شهید قربانی ثابت کرد که می‌شود در هر پست و مقامی با روحیه جهادی و انقلابی کار کرد.

وی با اشاره به مسئولیت‌های متعدد شهید قربانی عنوان کرد: این شهید والامقام در مسئولیت‌های که در سپاه و مدیریت بانک و حتی پست‌های ورزشی داشت با روحیه انقلابی کار کرد و ثمره این کار نیز تربیت نیروهای مومن و انقلابی بود.



لینک منبع

مطلب عباسی: آنان که می‌گویند مدافعان حرم به خاطر پول و دفاع از اسد رفته‌اند، بدتر از داعش اند در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :